یک امضا یک تجربه

کمپین و دانشگاه
با اينكه چند نفر از دوستان و آشنايان حتي قبل از برگزاري كارگاه آموزشي فرم را امضاء كرده بودند، ولي خيلي دلم مي‌خواست كه برخورد كساني را كه نمي‌شناختمشون را با اين موضوع ببينم.توي دانشگاه سه تا دختر دانشجو كنار هم نشسته بودند و داشتن با هم گَپ مي‌زدند دو برگ پر شده و يك برگ نيمه پر داشتم كه به هر كدامشان يكي دادم و با لحن خيلي رسمي بهشون گفتم اين برگ‌ها را به دقت بخوانند و اگر صلاح ديديد امضايش كنيد ازشون فاصله گرفتم و از چند قدمي هراز گاهي يه نگاهي بهشون مي‌انداختم تا ببينم چه عكس‌العملي دارند. نمي‌دانم كجاي بيانيه رو خوندن كه تقريباً هر سه‌شون يه پوزخند زدند. يهو ديدم بدون اينكه چيزي ازم بپرسن خودكارها رو از كيفشون درآوردن و بعد از اينكه با هم يه مشورت كوتاهي كردن اسمشون رو رو برگة نصفه‌پر نوشتن كه من هم فوري رفتم جلو و گفتم بهتره يه توضيح كوتاه در مورد اين طرح بهتون بدم و بعداً امضاش كنين. اولاً اين خواستها سياسي نيست و كاملاً صنفي است. ثانياً تا يك ميليون امضاء جمع نشه امضاء ها پيش ما مي‌مونه. در اكثر شهرهاي بزرگ اين كار انجام مي‌شه و تا مدتي سراسري خواهد شد. واسم خنديدند. حاميان و متوليان اين طرح رو گفتم كه به جز شيرين عبادي بقيه‌شون رو نمي‌شناختن.بعد هم در مورد قسمت اولويت‌هاي قانوني، عناويني را كه در دفترچه بود برايشان شمردم و ازشون خواستم تا اگه سؤالي دارند بپرسن.هرسه‌شون برگ رو پر كردند و در قسمت اولويت‌هاي قانوني نوشتند. «همة موارد فقط يكي‌شون ازم پرسيد آقا اين كار براي شما چه نفعي داره؟ منم يه لبخندي زدم و برگها رو ازشون گرفتم. آدرس سايت تغيير براي برابري رو روي تيكه كاغذ نوشتم و ازشون خواستم تا حتماً اين سايت رو ببينن.بايد بگم كه استقبال روي هم رفته خيلي خوبه و اكثر دانشجويان دختر برگه رو امضاء مي‌كنن البته عمده‌ترين عواملي هم كه نمي‌گذاشت بعضي‌ها امضاء كنن يكي عامل ترس و ديگري ضدّيت اين خواست‌ها با دين اسلام بود كه سعي مي‌كردم در اين مورد هم توضيح بدم.از بين موافقين و مخالفين اين طرح هم كساني بودند كه مي‌خواستن باهام بحث كنن سعي مي‌كنم با كسي وارد بحث نشم در چنين مواردي بهشون دفترچه تأثير قوانين بر زندگي زنان رو مي‌دادم و ازشون مي‌خواستم تا به دقت بخوننش.برخوردهاي جالبي رو هم ديدم كه بعضي‌هاشون رو مي‌نويسم:يه دختر وقتي اين بيانيه رو مي‌خوند يهو گفت: اي واي يعني در قوانين ما چنين چيزهايي وجود داره! من اصلاً از اين چيزها خبر نداشتم.دو دختر ديگه بهم گفتن اين چيزهايي كه اينجا نوشتين دروغه!يكي گفت: نتيجه اين كارها كي معلوم مي‌شه. گفتم بعد از جمع‌آوري يك ميليون امضاء گفت: پس بايد در عرض چند روز مشخص بشه ديگه !!!يه دختر باهام در مورد ديه در قانون بحث كرد و گفت در بين مواردي كه شمرديد ديه كاملاً عادلانه است!چند نفر بهم گفتن مي‌شه امضاء كنيم ولي اسممون رو ننويسيم!بعضي‌ها هم امضاء مي‌كنند و مي‌گن با اين چيزها هيچ‌چي عوض نمي‌شه.سه نفر فقط اسم كوچيكشون رو نوشته بودن! وقتي برگها رو گرفتم ازشون خواهش كردم كه شهرت خودشون رو هم بنويسن
آیدین سعیدی

No comments: