کمپین یک میلیون امضا در نخستین کنفرانس بین المللی موسسه زنان نوبل

در اولين کنفرانس بين المللي موسسه زنان نوبل که با عنوان «تعريفي نوين از صلح در خاورميانه ووراي آن » در گالوي/ ايرلند طي روزهاي 29 تا 31 مي 2007 برگزار شد، کمپين يک ميليون امضا براي تغيير قوانين نيز بخشي را به خود اختصاص يافت.
آغاز برنامه با نمايش فيلم کوتاهي از جلوه جواهري درباره جنبش زنان ( با مروري با تجمعات مسالمت آميز22 خرداد) و کمپين يک ميليون امضا همراه بود که با تشويق بسيار حاضران مواجه شد به طوري که به گفته يک از حاضران با زبان تصوير کمپين را ملموس تر شناختند.
«برندگان صلح نوبل»موسسه زنان نوبل در سال 2006 توسط 6 تن از زنان برنده صلح نوبل: بتي ويليامز (ايرلند، 1976)، مريد کوري گان مگيور (ايرلند، 1976)، ريگو برتا منچوتام (گواتمالا ، 1992) جودي ويليامز (امريکا ، 1997)، شيرين عبادي (ايران ، 2003) و وانگاري متايي ( کنيا، 2004) تاسيس شد. گردآمدن اين 6 زن، از شمال و جنوب امريکا، اروپا، خاورميانه و افريقا با اين هدف بود که در يک کوشش جمعي واحد با ديگر زنان دنيا براي صلح، عدالت و برابري گام هاي مهم و قدرتمندي بردارند.
آنها معتقدند جايزه صلح نوبل افتخار آميز اما مهم تر از آن مسئوليت ساز است و به همين دليل بايد به مثابه ابزاري براي حمايت قدرتمندتري از زنان، توجه جهاني را جلب حقوق زنان، صلح و امنيت انساني کند. به اعتقاد آنان در سياره اي که همه برايش در حال جنگند، زنان در قلب درگيري ها هستند و بايد تلاش وافر به کار برند که قرباني جنگ ها نباشند، آنان آگاهي رساني و سهيم شدن در کسب آگاهي در حوزه هاي داخلي، منطقه اي و بين المللي، تاکيد بر ديالوگ و ارتباط، توجه و تلاش براي تحقق امنيت انساني ونه امنيت ملي...را از جمله راه هاي تغيير مي دانند.
آنان معتقدند از آنجا که دولت ها همواره با هم هم سو هستند و عليه ملت هايشان عمل مي کنند بايد حکومتها را فراموش و جوامع مدني را تقويت کرد.به اعتقاد آنان بايد ياد بگيريم که دنيا را تغيير دهيم، ايجاد روابط به معناي قدرتمند کردن ما زنان، دادن صدا به زنان و جلب توجه جهان به صداي زنان است. اولين کنفرانس بين المللي زنان برنده نوبل صلح در اين روند برگزار شد.
شرکت کنندگان در اين کنفرانس حضور يافتند تا در خلال گفتگوي استراتژيکي و به مدد خرد جمعي مکانيزم هاي خشونت عليه زنان در عرصه خصوصي و عمومي را به ويژه در خاورميانه رديابي و راه حل يابي کنند. انتخاب خاورميانه بيش تر از آن رو بود که زنان فعال اين منطقه طي سال گذشته به دليل مبارزاتشان بيشترين درگيري را داشتند.
«آنگ سان سوچي برنده نوبل صلح در برما که در حبس خانگي بسر مي برد»
در اين نشست جاي دوتن از برندگان صلح نوبل خالي بود : ريگو برتا منچوتام برنده نوبل صلح گواتمالا که به دليل
فعاليت انتخاباتي اش در انتخابات رياست جمهوري گواتمالا درگير بود، و آنگ سان سوچي برنده نوبل صلح در برما و رهبر مخالفان حکومت برما که او در 2003 برنده نوبل صلح شد اما تا کنون 20 سال است که در حبس خانگي بسر مي برد. به ياد او عکس و دسته گلي روي صندلي گذاشته شده و فيلمي هم از او به نمايش در آمد.
پنل جنسيتي کردن اقدامات صلح آميزبا حضور فعالان کوزو، فلسطين واسرائيل
تاکيد بر استراتژي هاي زنان و نه ايدئولوژي ها و بيان اين استراتژي ها براي برون رفت از موقعيت هاي تبعيض آميز در کشورهاي گوناگون از مباحث محوري در اين کنفرانس بود و در اين بين استراتژي هاي به کار گرفته شده از سوي زنان ايران براي برابري حقوقي، از جمله تجربه کمپين يک ميليون امضا، مقاومت بدون خشونت در فلسطين در سايه همکاري زنان اسرائيلي و فلسطيني، کاروان صلح زنان اوگاندايي، شبکه زنان کوزويي، تدوين گزارش هاي پي درپي از سوي زنان برمايي، راه اندازي کمپين هاي ضد سلاح جنگي ...مورد بحث قرار گرفت. در اين ميان استراتژي زنان ايران در تغيير قوانين تبعيض آميز حقوقي بسيار مورد توجه بود.
بخشي از برنامه روز دوم کنفرانس به معرفي کمپين يک ميليون امضا اختصاص داشت. اين برنامه کاملا غير رسمي و سر ميز شام براي حاضران برگزار شد و اساسا يکي از نقاط قوت اين کنفرانس تنوع و همچنين هماهنگي موضوع برنامه با شکل ارائه آن بود که همچنين به دليل حضور فمينيست هاي اکتيوست با مراسم رسمي و کليشه اي فاصله داشت. نحوه معرفي کمپين يک ميليون امضا نيز که طي برنامه سخنرانان مي ايستادند يا بين حاضران راه مي رفتند و سخن مي گفتند با روح کلي کمپين يک ميليون امضا مطابقت داشت.
آغاز برنامه با نمايش فيلم کوتاهي از جلوه جواهري درباره جنبش زنان ( با مروري با تجمعات مسالمت آميز22 خرداد) و کمپين يک ميليون امضا همراه بود که با تشويق بسيار حاضران مواجه شد به طوري که به گفته يک از حاضران با زبان تصوير کمپين را ملموس تر شناختند.
در ادامه برنامه شيرين عبادي تبعيضات قانوني عليه زنان و مبارزات حقوقي زنان در ايران گفت و از اينکه جنبش کمپين مي تواند به عنوان يک حرکت مسالمت آميز و مدني الگوي خوبي براي ديگر جنبش هاي زنان در جهان باشد، الگويي که رهبر ندارد. او گفت به خاطر اين حرکت مسالمت آميز بسياري از اعضاي کمپين هزينه هايي چون زندان و حبس و تعليق گرفته اند و به آنها اتهاماتي چون اقدام عليه امنيت ملي نسبت داده شده است، حال آنکه ما مي گوييم و مي پرسيم اگر زني بگويد هوو نمي خواهد امنيت ملي را به خطر انداخته است؟
نيره توحيدي ضمن معرفي کمپين يک ميليون امضا، و نشان دادن دفترچه هاي تاثير قوانين، بولتن ها و معرفي وب سايت کمپين حضور کم نظير نسل جوان در اين جنبش را از نقاط عطف آن دانست و گفت اين جنبش از مرزهاي ايران در گذشته و جوانان ايراني بسياري را در ديگر نقاط دنيا (چون رجا بندري که در کنفرانس حضور يافته بود ) به فعاليت واداشته است و خواسته هاي اين کمپين را فراگير ساخته است. او ضمن توضيح غير ايدئولوژيک بودن اين حرکت برمستقل بودن آن تاکيد کرد.
پروين اردلان به عنوان يکي از اعضاي کمپين يک ميليون امضا به سوال هاي مطرح در باره کمپين پاسخ گفت، وي ضمن شرح نحوه جمع آوري امضا و تاثير اين روش در افزايش تصاعدي آگاهي در بين طبقات و طيف هاي گوناگون زنان ومردان تاکيد داشت:«ما را به خانه ها راندند تا از عرصه عمومي حذف شويم، و ما که هيچ فضايي را ناديده نمي گيريم از خانه ها شروع کرده ايم و مطالباتمان را اينگونه عمومي تر مي کنيم، بدين ترتيب قدرتمند تر خواهيم شد، به دليل همين عمومي شدن مطالباتمان حساسيت هم در برابرمان زياد است .» او در پاسخ به نحوه کمک به کمپين از انتشار بيانيه، جمع آوري امضا، اعلام حمايت از کمپين، انعکاس خواسته هاي حقوقي زنان ايران در رسانه ها و...نام برد و افزود هرنوع اقدامي از سوي خواهران مان در بيشتر ديده شدن و بيشتر شنيده شدن صداي زنان براي تغيير قوانين در ايران ضروري و موثر است.
وي در مورد پيشنهاد دريافت کمک مالي براي کمپين با اشاره بر استقلال مالي کمپين و تاکيد بر اينکه از نهادها و سازمان هاي دولتي يا بين المللي کمک مالي نمي گيريم اشاره داشت که بسياري از هزينه ها را علاوه بر دريافت کمک هاي فردي، اعضا از درآمدهاي شخصي خودشان تامين مي کنند و همه اينها را به طور شفاف درسايت کمپين اعلام مي کنيم.
دراين برنامه همچنين نسرين ستوده به عنوان يکي از وکلاي کمپين يک ميليون امضا مورد تشويق حضار قرار گرفت
.
بحث درباره کمپين يک ميليون امضا در روزهاي کنفرانس بشدت درميان اکتيويست هاي حاضر داغ بود، برخي پيشتر و به واسطه تلاش هاي شيرين عبادي در خارج ايران کمپين را مي شناختند و بيانيه کمپين را امضا کرده بودند، برخي با اشتياق فراوان در حمايت از کمپين بيانيه حمايتي را امضا کردند و برخي اعلام کردند که به انتشار و معرفي کمپين در وب سايت هاي خودشان اقدام خواهند کرد و برخي نيز اعلام کردند که با جمع آوري امضا دراين حرکت اعضاي کمپين را ياري خواهند کرد. استقبال از کمپين يک ميليون امضا به حدي بود که حمايت از کمپين يک ميليون امضا به پيشنهاد شرکت کنندگان در فهرست برنامه هاي پيشنهادي موسسه زنان صلح نوبل نيز قرار گرفت.
تنديس زن و کودک / قرباني جنگ /طرح پيشنهادي شيرين عبادي
در اين کنفرانس همچنين پيشنهاد شيرين عبادي براي اداي احترام به قربانيان جنگ که غالبا زن و کودک هستند با
استقبال زيادي رو به رو شد . او معتقد است که وقتي در جنگي مردي مي ميرد مرگ او پايان نبرد است اما براي زن شروع يک زندگي مصيبت بار است. پيشنهاد او اين بود که در هر پايتختي يک مجسمه زن و کودک نصب شود تا همانطور که به سربازان جنگ اداي احترام مي کنيم به قربانيان جنگ نيز احترام بگذاريم.
تهيه گزارش هاي سالانه از وضعيت زنان از سوي موسسه زنان نوبل و به ويژه تاسيس تلويزيون بين المللي و مستقل براي زنان از جمله پيشنهادات مورد توجه در کنفرانس بود که روياي آن خاطر بسياري از زنان حاضر را شيرين کرد.
برگزار کنندگان کنفرانس دوسالانه زنان برنده صلح نوبل ابراز اميدواري کردند که ريگو برتا منچوتام برنده جايزه صلح نوبل گواتمالا برنده انتخابات رياست جمهوري شود تا بتوانند کنفرانس بعدي خود را دراين کشور برگزار کنند. ارزيابي کنفرانس از سوي شرکت کنندگان بازخوردهاي مثبتي داشت و تقريبا بيشتر شرکت کنندگان وجود چنين فضايي و تداوم آن را نه فقط در قالب کنفرانس که در حضور فعال و موثر زنان برنده صلح نوبل در بهره گيري فعال از ابزار جايزه نوبل و همچنين مشارکت ديگر گروه هاي زنان در تحقق صلح، ارتقاي حقوق زنان و امنيت انساني موثر دانستند.

No comments: